Nu har dödsorsaken kommit

Det var ett häfte med typ 5 sidor som kom hem i veckan. Just nu orkar jag inte skriva så mycket om detta, men sammanfattningsvis kan jag skriva att det var dem där plåsterna... Han hade ett på armen och ett i fickan. Inget i munnen, som så många rykten säger. Hade proverna visat att han haft ett helt plåster i munnen så hade jag tänkt att det kanske var självmord. Men jag vet samtidigt att han visste riskerna med drogerna och speciellt i kombination med hans Hepatit C. Så alltså kanske han ändå visste och tänkte att detta kan gå illa.. (?) Alla som använder droger borde tänka så varje gång dem tar något. På ett konstigt sätt är kanske överdos ett självmord även om det inte var meningen? Jag menar alla vet väl att man kan dö av droger? Speciellt om man mist en vän eller ett syskon som tagit överdos. Daniel och jag pratade om just detta när hans kompis dog. Han sa själv: "det kunde lika gärna varit jag".

Påsken har varit så där. Jag har ju haft påsklov som alla andra lärare. Skönt, men ensamt tänkte jag först. Men det gick bra. Det får jag tacka alla mammalediga vänner för! Så veckan flöt på rätt bra, men sen, natten till lördagen så fick David sjukt ont i ryggen. Vi var in till akuten och han fick smärtlindring. Samma mediciner som Daniel tog. Jobbigt... Då kom jag att tänka på hur otroligt synd det är om dom alla som använder droger. Ingen kan ju vilja det egentligen? Alla måste väl i grunden ha en annan förhoppning om lösning? Kanske att förändras, ta kontrollen att förändra sitt liv, sina känslor, sitt beteende, sin personlighet eller nåt.. eller inte vet jag. Men jag vet att Daniel flera gånger haft såna förhoppningar. Men han uttryckte någon gång att han inte kände att han passade in någonstans. Inte med sina gamla "städade" kompisar, inte med de nya kompisarna som använde droger och inte med oss i familjen heller. Där hade han "kört fast". Det kanske han hade behövt hjälp med att bearbeta. Alltså, han var inte direkt osams eller arg på någon just då när han sa det utan han menade kanske mer allmänt att han inte passade in någonstans. Eller det ska jag kanske inte svära på.. Det var inte helt ovanligt att han var osams med någon kompis eller någon i familjen. Det är så sorgligt.. att han kände sig så ensam! Önskar att han kunde fått se alla som kom på begravningen. Jag blev väldigt rörd. Arg först och tänkte "och var har ni varit hela tiden" men jag tänker ofta såna tankar som jag sen ångrar och suddar ut. Var har jag själv varit de två sista åren i hans liv... Man kan inte klandra eller skylla på någon. Det är väl ingens fel. Men jag säger som Daniel "jag hatar när folk ljuger" och jag kan inte släppa att jag aldrig kommer få reda på alla frågor om hans sista dag i livet. Alla vem? var? hur? varför? och inte ens NÄR han dog vet man. 



Här är Daniel och Hugo. Det är julafton och vi är hos vår "plastsläkt" i Munktorp :)
Nu ska jag sova G'natt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0